Facebook se extinde: Instagram, Opera și un smartphone in-house la orizont. Concurență directă cu Google și Microsoft

Autor:  | Publicat în:  Facebook 1.558 ori
<b>Facebook se extinde: Instagram, Opera și un smartphone in-house la orizont. Concurență directă cu Google și Microsoft</b>Facebook a achiziționat Instagram pentru 1 miliard de dolari. A devenit instantaneu cea mai mare tranzacție referitoare la o aplicație pentru telefoane inteligente. Nu știu dacă va fi depășită în viitorul apropiat, dar auspiciile sunt pozitive....

Facebook a achiziționat Instagram pentru 1 miliard de dolari. A devenit instantaneu cea mai mare tranzacție referitoare la o aplicație pentru telefoane inteligente. Nu știu dacă va fi depășită în viitorul apropiat, dar auspiciile sunt pozitive.

Observ cum de la lună la lună se pregătește un avans al Facebook către universul mobil. Au peste 900 de milioane de utilizatori și o bună parte din ei accesează rețeaua socială de pe telefonul mobil. Este logic ca să ofere o experiență cât mai plăcută și completă. De altfel nici acum nu-mi explic de ce nu fac și ei aplicații care să se miște rapid. Cele existente în Google Play și App Store sunt ușor jenante. La cea legată de iPad nici măcar nu au făcut update ca să fie în concordanță cu timeline-ul, iar la Android este binecunoscut lag-ul ce abia la ultima versiune a fost ușor temperat.

Dacă se va perfecta achiziția Opera Software și nu va rămâne doar la nivel de discuție vor intra în luptă directă cu Google - Chrome, Microsoft - Internet Explorer, Mozilla - Firefox. Mai degrabă aș zice că este o confruntare în trei cu Chrome și IE. Achiziția Opera le va permite să ofere un browser făcut să ruleze aplicațiile third-party ale Facebook în mod nativ. Cam cum funcționează serviciile Google în Chrome.

Nu m-aș mira dacă Facebook va avea ambiția pe termen lung să promită un sistem de operare în genul Chromium bazat pe browser și serviciile de cloud. Microsoft și Google au de ce să se teamă.

în 2012 s-ar putea să apară și primul Facebook phone veritabil. Se discută de mult despre el. Până acum am avut doar unele telefoane Android cu buton dedicat pentru celebra rețea socială. Cel mai cunoscut a fost HTC ChaCha. Au deja Facebook Messenger, Facebook Camera a fost lansată de câteva zile. Cu un browser Opera optimizat și cu aplicațiile mai sus menționate va avea un market share decent.

Poate că tranzacționarea acțiunilor la bursă nu a fost un succes, dar nicio altă companie nu a urcat așa sus doar cu o rețea socială în care se face share de imagini, clipuri, informație, etc. Să vedem cum au evoluat alte companii gigant:

Google - motor de căutare cu baza de venituri generată de reclamele de tip ads care au împânzit internetul. Dezvoltă Android și lansează primul telefon în 2008. Acum au ajuns no. 1 în ce privește market share-ul pe telefoane inteligente. Veniturile din mobile ads cresc de la un trimestru la altul, iar Google Play și aplicațiile de acolo ce depășesc 500.000 generează o monetizare din ce în ce mai eficientă.

Microsoft - vânzarea de licențe a celebrului sistem de operare pentru PC - Windows. Se pregătește să aducă Windows 8 și l-au optimizat special pentru tablete, monitoare cu touch, procesoare ARM. Windows Phone 8 va oferi o experiență nouă. Ei spun că Microsoft dorește să devină o companie axată pe cloud, pe serviciile de gen. Au lansat Windows Phone 7 în 2010 împreună cu o duzină de telefoane. Windows Phone 7 Marketplace a crescut în număr de aplicații într-un mod spectaculos, dar succesul nu s-a regăsit și la numărul de telefoane comercializate.

Facebook - cea mai mare rețea socială world wide cu peste 900 de milioane utilizatori. Veniturile vin din reclamele rulate și se bazează pe o mai bună targetare a clienților, o eficiență sporită față de ad-urile Google.

Aș putea aduce în discuție și Apple, dar ei nu au niciun interes în ce privește rețelele sociale. Se mulțumesc să dezvolte iPhone, iPad, serviciile de cloud, linia de portabile. Google pe de altă parte încearcă marea cu degetul prin intermediul Google Plus care-i la mare distanță ca angajament al utilizatorului față de Facebook, Microsoft încearcă să se extindă cu So.cl care în esență este o altă rețea de socializare.

Observați tendința tuturor de a se dezvolta pe toate liniile. Toate companiile încearcă o extindere în afara domeniului de activitate din care scot profitul cel mai mare, mă rog în plan apropiat. Interesul Facebook este să ofere o experiență cât mai plăcută atunci când accesezi serviciile lor și mai ales să te atragă a sta cât mai mult pe pagina lor. Un telefon și un browser ar fi numai bun pentru a reuși.

Google se teme de Facebook într-un fel pentru că sunt foarte multe persoane care nu mai accesează motorul de căutare și își iau informațiile direct pe de pe rețeaua socială, din rândul prietenilor. Google Plus a suferit numeroase schimbări, dar în opinia mea a mers din rău în mai rău de fiecare dată și a ajuns a avea o interfață ciudată care de curând nu mai dă bine nici măcar pe telefoanele Android. Algoritmul de search al Google a cunoscut numeroase schimbări în ultimul an și asta pentru a face loc pentru +1. Aș zice că se preconizează un mare fail. Nimeni nu pleacă de pe Facebook pentru Google Plus. Ei nu aduc nimic în plus, asta-i și o culme dacă ținem cont de numele ales.

Microsoft pe de altă parte își joacă toate cărțile cu Windows 8. Dacă va fi o dezamăgire sunt sigur că recuperarea nu va fi deloc ușoară. Nu știu cât de repede se va adopta noua interfața de start de către marea masă a utilizatorilor. Am testat Developer Preview și Consumer Preview. Pentru prima dată se încearcă ceva diferit față de ce am văzut până acum, de la Windows 95 până în prezent s-a mers pe aceeași idee, dar de fiecare dată a fost îmbunătățită. Tabletele cu Windows 8 RT vor concura direct cu tabletele Android și regele iPad care nu are niciun rival de seamă până în acest moment. Contează enorm și serviciile pe care le oferi pe tabletă. Amazon a avut succes cu Kindle Fire pentru că a oferit servicii adiacente și un preț redus de achiziție.

Poate Microsoft să ofere ceva similar?

Mă îndoiesc și costurile unei tablete Microsoft vor fi prohibitive indiferent că este pe ARM sau nu. Vor fi suportate și costurile licenței. în prima fază nu le văd sub 2.500 - 3.000 lei. Plus că vor fi și ceva cerințe hardware. Nu văd o tabletă Microsoft low cost în genul celor cu Android care ajung să coste și sub 200 de euro.

Viitorul ne rezervă o concurență serioasă între cinci companii: Facebook, Microsoft, Google, Apple, Samsung. Am pus și gigantul sud-coreean pentru că și ei se pregătesc să intre puternic pe piața sistemelor de operare mobile cu Tizen OS și cu hardware-ul lor plus bugetul de promovare s-ar putea să reușească să iasă în evidență. Nu m-aș mira dacă Samsung aduce și o rețea socială. Companiile sud-coreene se amestecă în toate domeniile. Samsung produce de la automobile până la televizoare, telefoane mobile, aparate electrocasnice, etc.

Observați cum o companie ca Facebook cu o vechime sub 10 ani ajunge a depăși sau a lupta de la egal la egal cu nume vechi în domeniu.

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×