Produse evoMAG.ro

Facebook a împlinit 13 ani: iată momentele cheie în istoria reţelei de socializare ce uneşte 1.8 miliarde de persoane (Editorial)

Autor:  | Publicat în:  Editorial  Facebook 1.950 ori
<b>Facebook a împlinit 13 ani: iată momentele cheie în istoria reţelei de socializare ce uneşte 1.8 miliarde de persoane (Editorial)</b>În editorialul de astăzi ne concentrăm atenția asupra rețelei de socializare Facebook, platformă ce unește la ora actuală 1.8 miliarde de utilizatori și care de curând a împlinit 13 ani. Aflăm care au fost momentele cheie în evoluția sa și totodată

Pe 4 februarie cea mai populară reţea de socializare din lume, Facebook a împlinit 13 ani de existenţă. Cine ar fi crezut că proiectul unui student de la Harvard va ajunge liant pentru 1.8 miliarde de persoane? Cine ar fi crezut că lumea se va organiza pentru proteste şi alegeri vor fi decise cu ajutorul său? Cu siguranţă nu Mark Zuckerberg atunci când lansa "The Facebook" în 2004.

Mark Zuckerberg

Dincolo de filmul "The Social Network", care prezenta în 2010 cum a luat naştere reţeaua şi cum colegii de la Harvard au ajuns duşmani, istoria e ceva mai complicată. Într-o seară de februarie în 2004, Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hughes şi Eduardo Saverin lansau "The Facebook", o reţea de socializare menită pentru studenţii de la Harvard.

Fondatori Facebook

În doar o lună, reţeaua se extindea şi la universităţile Stanford, Columbia şi Yale şi prindea atât de bine încât ajungea la 800 de campusuri universitare din State. Nu ştiu dacă vă puteţi imagina un Facebook fără Wall, dar la început aşa a fost. Conceptul de "Wall" se inaugura pe 1 septembrie 2004. La 3 luni după serviciul ajungea la 1 milion de utilizatori, iar în 2005 ajungea şi în licee.

Mark Zuckerberg

Intra pe fir încă de la mijlocul lui 2004 antreprenorul Sean Parker, celebru pentru că a fondat Napster şi el e acum forţa din spatele Spotify şi Yammer. Acesta a devenit primul preşedinte al Facebook şi a atras în business contribuţia financiară a lui Peter Thiel, cofondator PayPal. De abia în 2005 se renunţa la particula "The" din numele reţelei şi ajungea doar Facebook.

Domeniul facebook.com a costat o impresionantă suma de 200.000 de dolari. Începeau să curgă şi investiţiile, printre care şi 12.7 milioane de dolari de la Accel Partners şi 1 milion de dolari de la Jim Breyer. Dincolo de facultăţi şi licee, Zuckerberg a fost de acord să intre în reţea şi angajaţi Apple sau Microsoft. Facebook Photos debuta de abia pe 1 octombrie 2005 şi ajungea pe terminalele mobile şi în 2006.

Evolutie profil Facebook

Marea lovitură a fost dată pe 26 septembrie 2006, când Facebook a fost deschis oricui avea cel puţin 13 ani şi o adresă validă de email. În 2007 compania avea deja 100.000 de pagini ale unor afaceri şi companii postate, permiţând companiilor să se promoveze şi să atragă clienţi. Giganţii deveneau interesaţi, iar Microsoft cumpăra o cotă de 1.6% în Facebook pentru 240 de milioane de dolari.

Facebook 2006

Anul 2008 a adus o mutare a sediului internaţional în Dublin, Irlanda, iar tot în 2008 se rezolva şi procesul cu gemenii Winklevoss. Aceştia îl angajaseră pe Zuckerberg în 2004 să le creeze o reţea de socializare numită HarvardConnection.com şi afirmau că Zuck le-a furat ideile şi a creat un produs rival. Investigaţia a dus şi la proces, iar Mark s-a înţeles cu cei doi, oferindu-le 1.2 milioane de acţiuni la companie.

Winklevoss

Revenim în 2009, când Facebook a reuşit să obţină prima oară profit şi tot în acelaşi an devenea cea mai folosită reţea de socializare din lume. Lucrurile începeau să galopeze atunci, compania ajungând la 500 de milioane de utilizatori în iulie 2010. Maturitatea companiei a venit în 2012, când Facebook a fost listata la bursă, cu un preţ al acţiunii de 38 de dolari şi o evaluare a firmei la 104 miliarde de dolari.

Listare bursa Facebook

Au apărut şi câteva scandaluri la nivel financiar şi procese, pentru că o serie de mari analişti şi economişti au scăzut predicţiile legate de veniturile companiei, fix când se lista la bursă, ducând acţiunile la un picaj. A urmat o investigaţie şi un proces, dar aparent totul a fost pus pe seama unor glitch-uri de sistem. Până la finalul lunii mai 2012, Facebook a pierdut un sfert din valoarea acţiunilor sale, ceea ce a făcut Wall Street Journal să scrie că ideea a fost un eşec.

În octombrie 2012, rețeaua lui Zuckerberg trecea de 1 miliard de utilizatori pe lună. Începea şi bătălia cu Google în 2013, prin Facebook Graph Search, care oferă un răspuns precis fiecărui utilizator, fără a încălca intimitatea utilizatorului. Se mişcau lucrurile şi în domeniul controlului parental şi al luptei contra trollilor, haterilor şi celor ce făceau discriminare pe FB.

Facebook

Politicile au eliminat treptat violența verbală contra femeilor sau conţinuturile vulgare. Tot în 2013 erau introduse hashtag-uri clickabile, iar în 2014 se ajungea la 1.23 miliarde de utilizatori activi pe lună. În acelaşi an se realiza şi mega achiziţia celor de la Whatsapp pentru 19 miliarde de dolari. De la începutul lui 2015, Facebook a început să filtreze conţinuturi false sau care induc publicul în eroare, chiar dacă această plagă a continuat să apară, dovada fiind şi isteriile false create în timpul alegerilor din SUA de anul trecut. Atunci a început o noua etapă de filtrare.

Ultimii ani au mai adus şi achiziţia Oculus, iar în 2016 Facebook cumpăra şi aplicaţia de filtre video Masquerade. Cumpărarea Oculus începea să dea roade şi primeam posiblitatea de a vedea fotografii la 360 de grade vara trecută. Zuckerberg a avut şi un discurs special anul trecut în mai, detaliind planurile FB pe următorii 10 ani: o axare pe AI, conectivitate crescută, VR şi AR.

Mark Zuckerberg

Sunt multe tranzacţii şi lovituri date de Facebook, peste care nu vom trece, precum achiziţia Instagram în 2012 la suma de 1 miliard de dolari. Reţeaua are şi meritul de a fi readus la viaţa GIF-urile, permiţând postarea celor animate din 2015 şi înviind un trend care murise de ceva vreme. O altă funcţie care poate că vi se pare disponibilă de când lumea e cea Facebook Live, care de fapt a debutat în 2016 şi permite oricui să facă streaming de pe smartphone la rezoluţie HD.

În anul de graţie 2017, Facebook are 1.8 miliarde de utilizatori activi pe lună, dintre care 1.23 miliarde intră pe FB zilnic şi 1.15 miliarde de pe mobil. Orice am face şi orice am spune, Facebook a schimbat vital interacţiunea umană, unii ar spune că în rău, alţii în bine, dar problema e prea spinoasă pentru a fi disecată aici. Ce e clar e că reţeaua de socializare e scheletul comunicării umane moderne şi dacă nu erau Zuckerberg şi prietenii săi, poate că am fi avut o altă reţea, dar cert este că umanitatea ar fi găsit un sistem echivalent, contextul fiind propice. Eșecurile MySpace, Yahoo 360 și Hi5 au arătat ca era nevoie de ceva total diferit.

Facebook

Şi pentru cei care caută nod în papură, Facebook a făcut și lucruri bune, avand o mega campanie de awareness pentru boala ALS, sub forma lui Ice Bucket Challenge. Zeci de milioane de dolari au fost strânşi pentru cei afectaţi de această boală. Vă provoc la un exerciţiu de imaginaţie: cum ar fi arătat viaţa voastră fără Facebook. Ce ar fi diferit în rutina zilnică? Cum arătau protestele de acum şi alegerile din SUA? Sectiunea de comentarii vă aşteaptă!

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×