TCL, locul unde marile companii se duc să moară: BlackBerry, Alcatel, Palm; De la copiatori de casete la magnaţi (Editorial)

Autor:  | Publicat în:  BlackBerry  Editorial 3.882 ori
<b>TCL, locul unde marile companii se duc să moară: BlackBerry, Alcatel, Palm; De la copiatori de casete la magnaţi (Editorial)</b>Nu demult canadienii de la BlackBerry au confirmat că într-adevăr de acum înainte brandul dar și bunurile companiei vor putea fi utilizate de către TCL, companie ce va continua să aducă smartphone-uri pe piață ce poartă logo-ul BB și care se va ocupa de

Editorialul de azi e dedicat mamuţilor, conglomeratelor mari care au preluat companii odată mari, dar devenite irelevante odată cu trecerea necruţătoare a timpului. TCL este o corporaţie masivă din China, care a reunit sub umbrelă produse Palm, Alcatel şi are şi dreptul de a produce telefoane sub brand Alcatel şi BlackBerry. Și îi avem și pe TPV, tot cu o istorie interesantă.

O companie cu 73.537 angajaţi, conform cifrelor din 2015, TCL are sediul în Huizhou, China şi a fost fondată cu 35 de ani în urmă. Are venituri în jur de 15-16 miliarde de dolari pe an şi e listată şi la bursa din Shenzhen.

TCL 950

Ea a intrat în atenţia presei străine prin numele mari pe care le-a preluat, în special Alcatel în 2005. Lucrurile au devenit interesante şi în acest an, când unul dintre ultimele telefoane BlackBerry era identic ca design şi dotări cu flagshipul TCL 950. E amuzant că începuturile lui TCL au fost unele de "companie care clona produse". Ei copiau casete ale brandului TDK, sub numele TTK.

A urmat şi un proces şi firma a devenit TCL. Au urmat 20 de ani de producţie a unor electronice şi electrocasnice, axate pe piaţa internă şi din anii 2000 pe cea internaţională. În cazul în care vă intrigă denumirea, aflaţi că TCL vine de la "True China Lion", cel puţin aşa a fost gândit iniţial numele, deşi la nivel oficial este "Telephone Communication Limited".

Thomson

O colaborare însemnată a fost cea cu Thomson, care are produse Technicolor în portofoliu şi multiple studiouri de animaţii. Ulterior au fost produse televioare şi DVD playere sub brand TCL-Thomson. A urmat şi un contract cu Alcatel, întâi pe baza unui parteneriat şi apoi TCL a cumpărat tot mai multe acţiuni ale firmei franceze, care fusese pe val la începutul de ani 2000 şi sfârşit de ani 90, un rival european solid pentru Nokia.

TCL

Totuşi chinezii au permis francezilor să păstreze numele Alcatel Mobile Phones pentru noua companie aflată sub aripa sa. Nu a durat prea mult abordarea, deoarece în 2007 era anunţat faptul că utilizarea numelui Alcatel va înceta în 5 ani pentru handseturi. Până în 2010 TCL s-a axat foarte mult pe televizoare, producând chiar şi module LCD TV pentru Samsung.

Au venit şi contracte cu statul chinez şi o colaborare în 2011 cu HiSense pentru a stabili standarde locale pentru televizoare smart. Încă o schimbare de nume a avut loc în 2014, când TCL a ajuns să însemne "The Creative Life" şi şi-a pus numele şi pe un teatru chinez celebru, pentru 5 milioane de dolari. Şi cum mamutul începea să fie înfometat iar, s-a "hrănit" cumpărând brandul Palm de la HP, după ce producătorul de PC-uri şi imprimante a dus de râpă moştenirea acelei firme şi a vândut webOS către LG.

Cel mai nou şi cel mai interesant târg realizat de companie este cel cu BlackBerry, cu menţiunea că telefoanele BlackBerry pursânge vor continua să fie vândute în India, Indonezia, Bangladesh, Sri Lanka şi Nepal. Mişcarea BB e similară cu cea Nokia, care şi-a acordat dreptul de utilizare a brandului sau pe 10 ani celor de la HMD, în parteneriat cu Foxconn.

BlackBerry

Nu avem cum să prezicem dacă TCL va reuşi să readucă la viaţă brandul BlackBerry, care nu a proliferat nici în cele mai noi tentative ale sale pe bază de Android. Istoria ne spune că sunt şanse mari de reuşită pentru simplul fapt că muribundul Alcatel a ajuns acum să vândă 70 de milioane de telefoane pe an, jumătate smartphone-uri, prin ajutorul TCL.

Alcatel a ajuns brandul cotat cu locul 4 în America de Nord. Trebuie făcute şi precizări aici şi anume că TCL se va ocupa practic de tot: design, producţie, marketing şi suport software. BlackBerry doar colectează banii la final de lună/an şi oferă softuri de securitate şi comunicare pentru noile terminale. Din păcate auspiciile învierii Palm tind spre zero, achiziţia fiind făcută în ianuarie şi neexistând vreun indiciu în această zonă.

TCL-Palm

În ziua de azi, când cam orice e "made in China", această trecere e una logică, mai ales pentru firmele cu renume şi cu probleme în a reuşi să se menţină pe piaţă. TCL e doar unul dintre conglomeratele mari care se mişcă foarte competent în ultimul deceniu. Un nume ca TPV în schimb poate nu vă sună familiar, dar ghici ce? În 2005 era cel mai mare producător de ecrane plate şi monitoare de pe planetă.

Atunci cumpărase o parte din Philips, care la rândul său cumpărase o parte din TCL prin 2003. În 2009 începea exclusivitatea la vânzare a produselor Philips pentru TPV, cu accentul pe monitoare LCD, panouri comerciale şi ecrane din zona enterprise/business. În 2014 Philips devenea complet un brand TPV, transferând toate acţiunile sale in proprietatea chinezilor.

Philips TPV

TPV producea 6.1 milioane de monitoare pe lună în 2010 şi are fabrici în China, Brazilia, Polonia şi Rusia. Cu forţe ca TCL, TPV şi Foxconn cumpărând ceea ce odinioară erau glorii ale electronicelor şi zonei telecom, China îşi confirmă statutul de forţă globală, deja întărit cu propriile branduri foarte solide. Vulnerabilitatea în faţa publicului înfometat de inovaţie predispune multe firme la o asemenea soartă. Va fi viitorul complet dominat de "made in China", sau vom găsi conglomerate dornice de evoluţie şi inovaţie şi în alte ţări?

Doar imixtiunea statelor şi programe de genul "made in USA", "made in France" sau "made in India" ar putea schimba orientarea busolei spre China. Poate şi "made in România" cândva…

Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×