Xiaomi la retrospectivă: compania a împlinit 9 ani de existenţă şi a evoluat de la startup la colos

Autor:  | Publicat în:  Xiaomi  Editorial 2.555 ori
<b>Xiaomi la retrospectivă: compania a împlinit 9 ani de existenţă şi a evoluat de la startup la colos</b>Xiaomi este unul dintre cei mai tineri jucători de pe piaţa smartphone şi probabil cel mai tânăr din top 5 la ora actuală. Ceea ce începea ca un experiment şi un startup pe 6 aprilie 2010 a devenit un nume respectat în anul de graţie 2019. Gigantul chinez

Xiaomi este unul dintre cei mai tineri jucători de pe piaţa smartphone şi probabil cel mai tânăr din top 5 la ora actuală. Ceea ce începea ca un experiment şi un startup pe 6 aprilie 2010 a devenit un nume respectat în anul de graţie 2019. Gigantul chinez insistă că face bani din software şi servicii, permiţându-şi să vândă telefoane în pierdere, cum se lăuda şi LeEco că face, până la pierzanie. Facem o recapitulare a acestor nouă ani în următoarele rânduri.

Xiaomi Corporation este o firmă chineză care are sediul în Beijing şi care a ajuns de la creatorul lui MIUI şi a câteva telefoane experimentale, un uriaş, care produce DE TOATE. Au în portofoliu acum telefoane, tablete, scutere electrice, aparate de gătit orez, purificatoare de aer, pixuri, stilouri, laptopuri, aspiratoare inteligente, smart TV-uri. Practic doar automobilul le mai lipseşte.

Primul smartphone Xiaomi sosea în anul 2011, în luna august şi a câştigat rapid cotă de piaţă în China. Lucrurile s-au mişcat aşa rapid ca în 2014 deja Xiaomi era cel mai mare producător chinez de smartphone-uri, dar apoi a început un mic declin, sau mai bine zis creşterea rivalilor. În anul 2018 Xiaomi ajungea pe locul 4 la nivelul global al producătorilor smartphone, după Samsung, Huawei şi Apple.

Xiaomi are 15.000 de angajaţi

Compania are 15.000 de angajaţi, concentraţi în ţări precum India, China şi Malaezia, dar şi Singapore. În ultimii 2 ani firma s-a extins agresiv în Europa, inaugurând filiale şi Store-uri în Italia, Spania, Franţa, Germania, Ungaria şi tot gravitează în jurul României pentru un debut, cu multe zvonuri în această privinţă. Să revenim totuşi la origini...

Xiaomi a fost înfiinţată în anul 2010, iar logo-ul Mi (care apropo seamănă cu „m”-ul, mobilissimo.ro, noi fiind pe net însă încă din 2006) înseamnă "Mobile Internet". Lei Jun alături de 6 prieteni şi parteneri au pus bazele companiei într-un birou pe 6 aprilie 2010. Stafful este unul MVP, incluzându-l şi pe Lin Bin, vicepreşedinte Google China Institute of Engineering, dar şi pe Dr Zhou Guangping, senior director Motorola Beijing R&D center şi Hong Feng, senior product manager Google China.

Printre primii finanţatori s-au numărat IDG Capital şi Qualcomm. Primul produs al companiei apărea pe 16 august 2010, custom ROM-ul MIUI, bazat pe Android. Era o copie de iOS combinată cu TouchWiz la acea vreme, dar cu multe opţiuni de personalizare. Lucrurile accelerau în 2011 când sosea primul telefon al companiei, Xiaomi Mi 1, în august 2011.

A primit peste 300.000 de precomenzi în primele 2 zile şi avea un design generic pentru acele vremuri, pătrăţos şi din plastic. MIUI V2.3 era la bord bazat pe Android 2.3. Terminalul era fabricat din plastic şi avea un procesor Snapdragon S3 dual core, 1 GB RAM şi baterie de 1.930 mAh. Venea cu camera de 8 MP în spate 2 MP în faţă.

Xiaomi Mi 2

În august 2012 Xiaomi lansa al doilea telefon, Xiaomi Mi 2, de această dată ceva mai puternic, cu procesor Snapdragon S4 Pro, 2 GB RAM şi 16 GB stocare stocare. Avea un ecran HD de la Sharp şi costă doar 300 dolari la debut. Deja în 2013 se ajungea la peste 10 milioane de unităţi Mi 2 vândute, iar pe 5 septembrie 2013 compania anunţa intrarea în zona smart TV.

În aceeaşi lună debuta telefonul Mi 3 şi era anunţat un centru service în Beijing. În doar 3 ani de existenţă, Xiaomi ajunsese al cincilea cel mai folosit brand smartphone în China. În 2014 lucrurile deveneau serioase, iar Xiaomi a început să se extindă în afara Chinei, deschizând un sediu în Singapore. De acolo erau cucerite apoi Malaezia, Filipine şi India.

Apăreau şi clonele în mod inevitabil, iar în Australia îşi începea activitatea unui XiaomiStore neoficial, care a fost închis forţat după câteva luni de activitate. Evoluţia companiei continua nestingherită, debutând phablet-ul Xiaomi Redmi Note în martie 2014, iar în noiembrie începeau investiţiile în conţinuturi originale TV, 1 miliard de dolari la acea vreme.

Compania reuşea să strângă finanţare pe final de an 2014, într-o rundă de finanţare care i-a adus la o valoare de piaţă de 45 de miliarde de dolari. Smartphone-urile erau la cota de 60 de milioane de unităţi vândute. 2015 a fost deschis prin pătrunderea pe piaţa din India, atacată cu modelul Mi 4i, derivat din Mi 4, probabil primul model Xiaomi cu care am luat contact în România.

Hugo Barra

Deja Hugo Barra de la Google era vicepreşedinte al companiei şi ajuta cu expertiză să. Intrarea în India s-a făcut cu un preţ: Ratan Tata, magnatul de la Tata Motors a dorit o cotă în companie. Urma atacul la America de Sud, prin intrarea în Brazilia, unde a fost produs local şi comercializat Xiaomi Redmi 2. Era prima oară când Xiaomi asambla un telefon în afara Chinei.

În 2016 Xiaomi Mi 5 se lansa, drept unul dintre smartphone-urile companiei pe care încă le reţinem şi acum. Redmi Note 3 sosea în India cu vânzări record, dar în Brazilia lucrurile nu mergeau bine, iar Xiaomi s-a retras din acea ţară. În septembrie 2016 a avut loc intrarea în Europa la nivel oficial prin parteneriatul cu ABC Data.

2017 a fost despre Xiaomi Mi 6, flagship rival cu Samsung Galaxy S8 şi perceput pozitiv de public şi critici. Şosea şi Mi Max 2, phablet ideal pentru consum video, iar un pas uriaş în relaţia cu Google era lansarea lui Xiaomi Mi A1 în toamnă, primul model Android One cu Android curat la bord. Primul magazin din UE al companiei se deschidea în Atena în octombrie 2017, urmat la doar o lună distanţă de cel din Spania, unde Mi A1 şi Mi Mix 2 au şi făcut furori.

În 2017 T3 Xiaomi devenea brandul smartphone numărul 1 din India. Şi iată-ne ajunşi şi în 2018, când Xiaomi se bătea cu pumnul în piept că vrea să intre pe piaţa din SUA. Mai bine zis piaţa smartphone, pentru că deja vindea acolo accesorii, precum boxe sau power bank-uri. Pe 3 mai 2018 Xiaomi devenea companie listată public la bursa din Hong Kong.

În aceeaşi lună se lista pe Amazon SUA cu produse smart home şi anunţă parteneriat cu operatori telecom din UK, Irlanda, Austria, Danemarca şi Suedia. Pe final de 2018 au intrat oficial şi în oferta celor de la Orange România. Evident nu uităm şi de telefoanele lansate între timp, precum Mi 6X, Mi Mix 2 şi Mi Mix 2S, dar şi Mi Mix 3, Mi 6 şi Mi 7. Au intrat şi în zona telefoanelor de gaming cu modelele Black Shark şi au spart orice barieră de preţ cu PocoPhone F1. În 2019 au externalizat brandul Redmi.

Xiaomi a pariat de fiecare dată pe preţuri mult mai mici decât media pieţei, vânzând flagship-uri şi pe la 300 sau 400 de euro. Compania a fost relativ ferită de scandaluri, fără acuzaţii prea mari de spionaj faţă de Huawei (deşi îmi amintesc un caz când unele telefoane trimiteau date înapoi spre servere din China). Nu au avut nici campanii misogine sau bizare de promovare că OnePlus.

Comunitatea MIUI este foarte fidelă şi unită, ajutând la creşterea acestui brand. MIUI a fost multă vreme neglijat ca un ROM Android, fiind doar o clonă de iOS, dar minimalismul din ultimii ani şi polish-ul primit l-au crescut în cotă. Nu uităm şi de seria de tablete ale companiei, clone de iPad Mâni în mare şi de laptopurile cu dotări de MacBook la preţuri cu câteva sute de euro mai mici.

Xiaomi Mi Store

Xiaomi are un business model care implică vânzarea telefoanelor la preţul de producţie şi obţinerea de profit din periferice, produse smart home, accesorii, aplicaţii, servicii video şi teme. Sunt şi reclame integrate în MIUI apropo. Xiaomi are şi politica de a controla obsesiv stocurile de produse, creând cerere mare şi hype şi reuşind să nu rămână cu unităţi nevândute pe stoc.

Sunt şi cei care pot fi creditaţi cu dezvoltarea ideii de Flash Sale în varianta chinezească, cu valuri de reduceri ce ţin câteva ore şi produse care apar şi dispar din oferta. Totuşi o comisie din Taiwan a analizat acele vânzări şi a aflat că Xiaomi a vândut mai puţine modele decât s-a lăudat. S-a lăsat şi cu amenzi atunci.

Xiaomi la retrospectivă

În 2014 a fost o controversă în India, când produsele Xiaomi au fost interzise la vânzare şi importat în această țară. Ericsson avea un brevet încălcat de chinezi, de aici şi interdicţia. Totul a durat doar 2 luni, până ce s-a lămurit totul. Xiaomi a compensat prin vânzări fulger prin retailerul Flipkart şi o acoperire uriaşă din partea presei.

Xiaomi Redmi Note 4G a fost epuizat în doar 6 secunde. Xiaomi este o companie condusă cu cap, cu un puternic suflu vestic în organigramă şi stilul său de operare. Se distinge de Huawei, Oppo, Vivo prin transparenta. Nu mi se par nişte inovatori din cale afară şi nu îmi amintesc vreo premieră a lor. Au mers mereu pe preţ, pe volum, pe soluţiile proprii şi în general mi se pare că nu au făcut un rabat aşa mare la calitate şi componente cum te-ai aştepta văzând preţul.

La multi ani Xiaomi

A durat totuşi ceva vreme până ce au început să conteze pe parte de camere smartphone... Dacă se ţin de treabă chinezii pot pune probleme serioase celor de la Apple, care ar putea pierde locul 3 în favoarea lor. Simplul fapt că Xiaomi produce ORICE (inclusiv şurubelniţe şi dulciuri) îi face de neoprit.

⚡ -3% din preț pe QuickMobile dacă folosești cuponul: QUICK202
Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citește mai mult×